אחד האתרים המרשימים לראות בנאפולי הוא הקטקומבות, מבני קבורה עתיקים המצויים במרחק נסיעה קצרה באוטובוס ממרכז העיר. יש מספר אתרים כאלו בנאפולי, אלו שניתן לבקר בהם נכון להיום, מפורטים כאן.

הקטקומבות של סן ג'נארו

האתר הגדול והמרשים של הקטקומבות מוקדש לקדוש המגן של העיר – סן ג'נארו, שרידי הקדוש עברו מסעות רבים באזור וקיבלו מנוחה של שנים מספר בקטקומבות הללו. ביקור בהן, מעבר להיותו מעניין מאוד בהקשר ההיסטורי של העיר ואורחות החיים של פעם, הוא גם הזדמנות טובה לקבל קצת רקע וסיפורים ולהבין את המשמעות האדירה שיש לקדוש הזה בתרבות של העיר ובליבם של הנאפוליטנים. זהו מבוך של מערות קבורה שנחשפו ועדיין נחפרות עם המוני קברים מתקופות שונות, האתר קיים כנראה מן המאה השלישית, וניתן לראות בו שרידים של נצרות מוקדמת.

הביקור נמשך כשעה ונעשה על ידי מדריך של המקום, יש סיורים באנגלית.

הקטקומבות של סן ג'נארו, מבוך ענק של קברים

הקטקומבות של סן גאודיאוזיו

ברובע סאניטה, בתוך ומתחת לכנסייה המרשימה סנטה מריה דלה סאניטה, נמצאות הקטקומבות של סן גאודיאוזיו. המכלול הוא הרבה יותר קטן מאלו שרואים בקטקומבות של סן ג'נארו, אבל הסיפור של המקום מעניין הרבה יותר. שיטות קבורה שהיום נשמעות לנו אכזריות, מגעילות ומופרכות. מנהגי הקבורה של עשירי העיר נחשפים בחדרים הקטנים ושרדי המקום מחזירים אותנו אחורה אל החיים בתרבות עתיקה וקשה להבין ולדמיין מה הוביל אותם למנהגים המשונים הללו. הביקור נמשך כשעה ונעשה על ידי מדריך של המקום, יש סיורים באנגלית.

בית הקברות פונטאנלה

בביקור בקטקומבות שצויינו למעלה, חלקכם אולי ישימו לב, שאין בהן אפילו עצם אחת. מבני קבורה עם מאות קברים ואין עצם אחת לרפואה. למי שעצמות ממש חסרות לו, מוזמן לבקר בבית הקברות פונטאנלה, שם תראו את כל העצמות שרק תרצו. את כל העצמות של הקטקומבות העבירו לכאן אי אז במאה ה- 17.

בית הקברות נמצא בצלע גבעה, בתוך חללים גדולים שחפורים באבן הטוף הצהובה של נאפולי, זו הייתה מחצבה. במאה ה-17 התחילו להעביר לשם עצמות מהקטקומבות וממבני קבורה אחרים בעיר, חלק גדול מהעצמות הגיע לאחר מגפת דבר קשה שפקדה את העיר באותה מאה. לאחר שנים רבות, והזנחה רבה, כומר נחמד החליט למיין את העצמות לפי סוג, והיום אפשר לראות את התוצאה, ערימות על ערימות של עצמות מסוגים שונים, כולן של בני אנוש, מסודרות בשורות לאורך קירות הבית קברות. אפשר גם לראות גולגלות, הרבה מהן, וללמוד קצת על פולחן המתים שעדיין קיים בנאפולי – הגולגולת כשער לעולם הבא – בקשת משאלות בתמורה למנחה וקבורה.

הרבה הרבה עצמות, מקום שלא תשכחו

פרקטי

אתר האינטרנט של הקטקומבות של סן ג'נארו וסן גאודיאוזיו לינק, מיקום בגוגל מפות – לינק.

כרטיס הכניסה כולל את שני אתרי הקטקומבות, סן גאודיאוזיו פתוח רק בבוקר, כדאי לתכנן את הביקור בהתאם.

איך להגיע – מכיכר דנטה (בצד של הפסל, על יד הקיוסק שקרוב לכביש בחלק העליון של הכיכר) אוטובוס מספר 168, 178 ו- 63C, נסיעה של כ – 10/20 דקות.

בית הקברות פונטאנלה – הכניסה חינם, הליכה קצרה מתחנת המטרו Materdei, לינק בגוגל מפות.

Comments are closed.